تلفن : 6-93 00 77 33 061
العربية العربية English English فارسی فارسی

آتل گردنی شفاف – Clear Collar

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
آتل گردنی شفاف – Clear Collar

 


 

 

 

 

 

 

 

 


هر زمان که بر اساس مکانیسم آسیب ، شرح حال بیمار ، یا علائم و نشانه ها به آسیب ستون فقرات مشکوک شدید ، باید از آتل مخصوص بی حرکت کردن مهره های گردنی (کولار گردنی) (Cervical Collar) استفاده کنید.


                                                                                                    

آتل گردنی به خودی خود بیمار را بی حرکت نمی کند. هدف از بکارگیری آتل گردنی (کولار گردنی) پیشگیری از حرکت سر نیست ، بلکه مانع فشردگی مهره های گردنی در طی جابجایی و انتقال می شود. حتی اگر عقیده دارید که آسیب تنها به ناحیه مهره های گردنی محدود است ، باز هم آتل گردنی به تنهایی برای بی حرکت سازی کافی نیست و کل مهره ها باید ثابت و بی حرکت شوند. بنابراین پس از استفاده از آتل گردنی باید بیمار را بر روی تخته پشتی بلند (Back Board) و یا توسط جلیقه بی حرکت کننده (KED) ثابت نمود.

برای کاربرد آتل گردنی (کولار گردنی) بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده ، آن را بر روی بیمار سایز کنید.کولار را زیر چانه در برابر سینه قرار دهید،سپس از روی شانه ها گذرانده و از پشت گردن آن را محکم کنید.مطمئن شوید که چسب های آن عاری از گرد و خاک ، آلودگی ، پارچه یا موهای بیمار باشد و گردن را از پشت محکم در بر گیرد.

آتل گردنی باید به خوبی دور تا دور گردن جای گیرد اما نباید به سطح قدامی گردن (عروق خونی ژوگولار ، کاروتید و نای) فشار وارد کند. آتل باید نیروی محدود کننده ای بر فک و پس سر وارد کند تا هر گونه خم شدن سر و گردن به جلو یا عقب را مهار کند. مراقب باشید که آتل حرکت فک را به طور کامل محدود نکند ، زیرا این مسئله می تواند مانع خلاص شدن بیمار از استفراغ شده و مشکلات تنفسی ایجاد کند. پس از آنکه آتل گردنی در محل قرار گرفت ، تثبیت گردن با دست را همچنان ادامه دهید تا وقتی که بیمار  به طور کامل بر روی تختی پشتی بلند یا توسط جلیقه بی حرکت کننده در وضعیت ثابت قرار گیرد.

آتل های گردنی در مدل ها و سایزهای مختلف در بازار موجود است. آتل ها معمولا از جنس فوم یا نوعی پلاستیک سفت هستند  و به صورت دو تکه یا یک تکه موجود می باشد.

در مدل های قدیمی رنگ آتل تیره و مات بود و این موضوع مانع از این بود که وضعیت گردن بیمار در حین انتقال بررسی شود. از این رو برخی از شرکت های سازنده آتل های گردنی به ساخت آتل های گردنی بی رنگ و شفاف (Clear Collar) رو آوردند.

                                                                                                     

مزایای آتل گردنی شفاف شامل :

  • امکان ارزیابی بصری ثابت را فراهم می کند.
  • به تشخیص زود هنگام JVD (فشار ورید ژوگولار)، تغییرات تراشه، ترومای بلانت، هماتوم و ... کمک می کند.
  • برای صدمات غیر قابل تشخیص ، مسئولیت قانونی را به حداقل می رساند.

fuck

نشریات الکترونیک

fuck

مقالات عمومی و تخصصی

fuck

تورمجازی و گالری تصاویر

fuck

پزشکان و متخصصان مجموعه آپادانا